tiistai 8. heinäkuuta 2014

ですコンです!

Tähän voitte lisätä haluamanne matelun blogin ei-niin-ahkerasta päivittelystä.

Edelliset viikot ovat menneet desunjälkeisessä koomassa ja hämmennyksessä töiden alkamisesta joten päivittely unohtui kokonaan. Joku Desucon 2014 oli kumminkin tuossa vähän päälle kuukausi sitten. Kivempaa olisi ollut myös etukäteen jos joku hunsvotti joka pitää tätä blogia oppisi aikatauluttamaan tekemisiään paremmin...

Desuperjantai alkoi armollisen aikaisin, mutta tällä kertaa en ollut aamusta asti kasaamassa rahallisista ja kyydillisistä syistä. Onneksi matkaseura oli antoisaa ja ihanat ihmiset löytyivät tapahtumapaikalta helposti, eli desutunnelmat olivat katossa jo alusta lähtien. Hämmentävän äkkiä pitikin sitten avata ovet kaikille kävijöille(!!!).

Ennen sitä ehdin kuitenkin Ilonan kauhuksi valtaamaan yhden pukkarin (älkää oikeasti tehkö tätä tapahtuman alettua tai tulen henk. koht. heittämään sinut ulos >:I) ja kiskaisemaan Super Dangan Ronpa 2:n Peko Pekoyaman päälle juuri parahultaisesti ennen avajaisia. Meinasin tirauttaa itkut kun puku oli saatu päälle: siitä on aivan liian pitkä aika kun olen cossannut mitään waifu-tier-hahmoa. Lähden liian helposti kaikkiin vähänkin kiinnostaviin ryhmiin mukaan vain jotten tuntisi itseäni ulkopuoliseksi, ja silloin ei aina ole mahdollisuutta valita sitä lempparihahmoa/lempparihahmo on lempihahmo vain sarjansa sisällä muttei noin muuten aiheuta suuria sydämentykytyksiä. Jos tuosta edes sai mitään selvää. :D

Ipadilla on muuten hauskaa ottaa selfieitä... kun vain osaisi katsoa siihen kameraan ;__;
Vaikka muuten ohjelmissakäyntini rajoittui lähinnä cossikisoihin, perjantaina kävin katsomassa Suikan RPG Maker- kauhupelit -- Unipäiväkirjoista taidegallerioihin-luentoa. Suuret kolme tiesinkin jo etukäteen, mutta muuten nimet olivat (Misaota ja Corpse Partyn PSP-remakeja lukuunottamatta) tuntemattomampia. Pidin varsinkin pelien selkeästä ja johdonmukaisesta jaottelusta, ei lainkaan hassummin ensikertalaiselta! Yksinkertaista pelien esittelyä, mutta mukana oli myös pohdintaa genren tulevaisuudesta ja miten se eroaa indie-peleistä yleensä. Jos en vain jänistä, voisin kokeilla ainakin muutamaa luennolla esiteltyä peliä tarkemmin!

Ryhmäliini :3 Kuzuryuu - Paula, Peko - Minä, Komaeda - Tintti, Hinata - muumie, Nanami - Riko, Tsumiki -  Luminescence, kuvaajana Joni, muokkauksen tehnyt Luminescence.

Luennon jälkeen kokosimme Super Dangan Ronpa 2-ryhmäämme, ja sitten lähdimme shoottailemaan. Oli aivan hurjan ihana ryhmä, ja mahtavaa että saimme jopa Kuzuryuun mukaan! Vähän ryhmä tietenkin oli pienentynyt alkuperäisestä kokoonpanostaan, mutta niin niillä taitaa olla aina tapana. Olin kuitenkin tyytyväinen että saimme tietyt sarjansisäiset tiimit muodostettua. Mikä tärkeintä, shootatessa oli hauskaa, kruunasi perjantaini!

Iiii olit ihan paras Kuzuryuu <3 Kiitos Roubinille shinain lainaamisesta! Kuvaajana edelleen Joni, muokkaukset by minä (mikä varmaan näkyykin....)
Sitten tulikin ObD:n luennon, Nitro+ – dystopiaa, scifiä ja kärsimystä (K-18), vuoro. Oma Nitroplus-tietouteni rajoittuu lähinnä Saya no Utaan ja nimien tietämiseen, joten halusin tietää studiosta lisää. Yllätyksekseni luennolla kuitenkin lähinnä esiteltiin pelejä, kun odotin studioesittelyä enkä niinkään teoksiin paneutumista. Ohjelmakuvaus ei kuitenkaan huijannut: " Tule luennolle kuuntelemaan, mitä kaikkea tämäkin pelifirma on tehnyt 14 vuoden aikana.", mikä voidaan tulkita itse pelien kuvaukseksi. :D Pari kertaa Allulta hukkui punainen lanka ja tuli häiritsevän pitkiä "öööh, tota, niin"-putkia, ja pari teosten sisäistä termiä olisi voinut kääntää meille maallikoille sopivaksi. Muuten aika hyvä, ja nyt tieto tuli oman käden kautta ja into puhua aiheesta näkyi!

Desuperjantaifiilikset w/ vähintäänkin yhtä edustava kaksoisotukseni Ria.
Vähän meinasin jo luennolla pilkkiä koska loistavasti keikahtanut unirytmini, joten tästä suunnattiinkin torkkumaan hotlalle. Omenahotellin sängyt ovat petollisen pehmeitä univelkaiselle, torkahtelin kesken lauseiden kun poikaystävä ja Ria yrittivät kysellä huomisen suunnitelmia, ja aamulla torkkunappi kävi turhankin ahkeraan.

Itseäni etsimässä. High Priest- kuvat © Jennina Pitkälä

Lauantai meni muun viikonlopun tapaan hämmentävän nopsaan. Puku pikapikaa päälle, aivan liian kuuma kävely conipaikalle ja sitten shoottailemaan ihanan Jönssen kanssa. Voisin vaikka ryöstää Jenninan aina kuvaajakseni, rakastan tarkkaa ohjeistusta parhaimpien kuvien takaamiseksi, ja on rentoa kuvailla kaverin kanssa, varsinkin niin herttaisen kuin Jennina :3 Mitä tulee lempihahmoputkeen, High Priest(ess)iä ei oikein lempihahmoksi voi sanoa kun kyseessä on vain hahmoluokka, mutta kivaahan High Priestillä on ollut pelata aikoinaan, ja Ragnarok Online on aivan törkeän ihana peli musiikkeineen ja grafiikkoineen, ja helposti opittavine tappelusysteemeineen. Kuvien metsä löytyi kätevästi kävelymatkalla tapahtumaan!

Ohjelmista kävin lauantaina EuroCosplay ja Hall Cosplay-kisoissa, Anime herää henkiin ja Myöhäisillan animetunnistusvisassa. EC-HC-kombo tarjosi tänä vuonna totuttua vähemmän kun muut tapahtumat olivat syöneet Eurocosplayn osallistujia. Osittain tämänkin takia ei ollut samanlaista pukuloistoa kuin aiemmin, ja top kolmosen ulkopuolella puvut olivat aikaisempien vuosien kisoihin verrattuna aika yksinkertaisia. Oikein paljon onnea top kolmoselle, etenkin Rimpulle voitosta! Ja erityisesti plussaa juontajalle, yleisö saatiin jo alussa mukaan ja hihkuin joka kerran kun hattu vaihtui. Myös väliesitys oli mukava hengähdystauko ennen voittajien julkistamista. Lauluvalinnat oli mietitty yleisöä innostaviksi ja tutuiksi, ja esiintyminen tuntui tytöille vaivattomalta.
© Jennina Pitkälä

© Jennina Pitkälä
Muista ohjelmista Anime herää henkiin jäi vähän pettymykseksi kunniavieraan puheliaisuuden takia. Kyoodalle oli annettu lupa kertoa pari sanaa jokaisen kisaajan töistä... ja pari sanaa oli storyboard-burgerille aika monta! Ohjaaja ei siis päässyt siis ohjelman pihviin, kertomaan storyboardien luomisesta ja näyttämään miten se toimii käytännössä. Kunniavierastiimi on kuitenkin ottanut palautteen sydämeensä, joten ei tästä sen enempää. Myöhäisillan animentunnistusvisa: 6.0 You Can (Not) Identify oli viihdyttävä, Coldi ja 6reen toimivat hyvin yhteen ja edellisvuoden jo erinomaisesta visasta oltiin noustu vielä ylöspäin. Erityisesti plussaa selkeistä teemoista ja dioista! Kysymykset olivat sopivan vaikeita, itse en omalla tietoudellani vielä kehtaisi osallistua mutta ainakin yleisöstä on kivaa päteä vieruskaverille. Missatut iltabileet jäivät harmittamaan, mutta muikeasti se ilta kulkee animevisassakin. Odottelen innolla Frostia, oli niin helppoa käydä iltabileiden hulinan lomassa vilkaisemassa animevisan tarjontaa.

Siellä oli kukkiakin :3 © Jennina Pitkälä
Sunnuntai meni yhdessä rysäyksessä. Olin conihengaaja ja kävin katsomassa vain esityskisan ja päättäjäiset, niitä ennen kuitenkin shoottailin vähän Cosplay Tour Europen Petran kanssa Pekoa (yhyy Tessa ja Petra tulkaa jo takaisin maailmalta, on jo ikävä ;__; ). Esityskisa oli eilisen Eurocosplayn tavoin kärsinyt esityskadosta, mutta laatu korvasi määrän, ja kaikki esitykset olivat kivoja katsella ja selkeästi harjoiteltuja. Vermillion Cityn kaivosmiehet vetivät potin ansaitusti kotiin, toivon että poikien lavan ja tekniikan käytöstä ottavat oppia muutkin jatkossa! Pidin myös Operaatio Fredrikin esityksestä, hahmodynamiikat tulivat esille kauniisti ja tanssi toimi yhtä hyvin kuin ryhmällä aina.

Esityskisan juontoon sen sijaan en ollut kovin tyytyväinen. Alkujuonto tapahtui harmillisesti lavan vasemmalla reunalla, jolloin parvella olleet katsojat eivät nähneet mitä tapahtui. Juontojen kantava idea oli kuitenkin ovela ja juontajan hahmolle sopiva, mutta esiintyjien vähyyden takia juonnot venyivät turhan pitkiksi ja ajoittain hyvinkin väkinäisiksi. Kisaajilla ei ollut aina pahemmin sanottavaa jolloin juonto venyi Pantyn itseääntoistavaksi monologiksi ja kyselyksi eikö niitä villeimpiä temppuja sieltä bileistä sitten muistetakaan enää. Ehkä ensi kerralla kantava juoni pois juonnon taustalta, ja enemmän kysymyksiä itse kisaajiin ja heidän esityksiinsä liittyen? Esimerkiksi Rock Lee esitystä olisi voinut avata enemmänkin. Juonto ei kuitenkaan ollut se pahin osuus: kisan jälkeen lavalla tapahtui tekniikan, cosplaymammojen- ja vastaavan sekä valovastaavan improlaulu. Vaikka Marsun täydellinen heittäytyminen ihastuttikin ja hämmentynyt työvoima teki kaikkensa lavalla, päällimmäisenä tunteena oli lähinnä myötähäpeässä kieriskely. Jälkeenpäin tuli vielä Conilaulun yhteislaulu, ja lavalle sai rymytä miten tykkäsi. Ehkä olen huumorintajuton pässi, mutta en haluaisi nähdä tällaista Desuconin lavalla enää toiste. Lauantain juonnon kaltainen, asiassa pysyvä ja kompakti juonto sopii tapahtuman profiiliin huomattavasti paremmin, vaikka se sitten tarkoittaisikin superlyhyttä kisaa.

(P.s. Bardiel, jos luet tätä, älä ota purkautumistani pahalla: tarkoitan tämän palautteena, ja toivottavasti tekstistä löytyy myös jotain rakentavaa mikä auttaa kehittämään juontojasi timanttisiksi jatkossa!)

Nootti itselle: Pekoon ensi kerralla tummempi peruukki, se näytti kuvissa vaalealta ja minä puolestani ultraruskettuneelta. © Petra Lindström
Aivan liian pian coni olikin ohi. Joka vuosi Desucon tuntuu menevän vain nopeammin ja nopeammin, alan kohta oikeasti lobata sen viikon mittaisen Desucampin puolesta... Olen kuitenkin täynnä intoa mitä Frostiin tulee, koska Gen Urobuchi kunniavieraana. Luonnollisesti tätä intoa herran teoksia kohtaan pitää osoittaa cossaamalla, joten Frostin suunnitelmat ovat kohtuullisen valmiita jo nyt!

Saber - Fate/Zero
Sayaka Miki - Puella Magi Madoka Magica Rebellion
Saber, jes, vihdoin! Urobuchin kunniaksi voin vihdoin tehdä ihanimman ritareiden kuninkaan. Tiedetään, Urobuchilla ei ole ollut osaa eikä arpaa hahmon luonnissa, mutta kun suunnitelmissa oli jonkinlaista Fate/Zero-ryhmää sunnuntaille niin hahmovalikoima pitää täydentää parhaalla! Sayaka taas on oikeasti Urobuchin luoma hahmo, ja ehdoton suosikkini ihanasta PMMM:stä. Kaksoissiskoja minulla tulee varmaan olemaan ainakin kymmeniä, mutta ryhmä tulee tästäkin, ja haluan tehdä Sayakalle tällä kertaa oikeutta.

Ennen Frostia on tosin välissä Animecon, Närcon ja Tracon. Animeconiin uudistelen Kokonoen, Närconin ja Traconin suunnitelmat tulkoon myöhemmin!

1 kommentti:

  1. Kiitos kun kirjoitit näinkin pitkän ja rakentavaksi muotoillun mielipiteen juonnostani! Arvostan sitä aivan hurjasti. Yritän nyt vastata jotenkin järkevästi, joka voi tosin epäonnistua koska kello on mitä on.

    Kuten toteatkin, päädyin aivan liian monta kertaa puhumaan itsekseni. Jopa niinkin paljon, etten jaksanut itse katsoa juontoani jälkikäteen videolta :'D Eniten tästä saan syyttää vain itseäni, sillä en keksinyt luoda kisaajille mitään ekstakysymyksiä. Osittain tämä johtuu varmaan siitä, että en keksinyt mitään hyviä kysymyksiä, ja osittain siitä, että en halunnut tunkea ideoitani kisaajien niskaan sen enempää, kuin jo juontoni tarinalla ja propeilla tein. Eipä sillä, tehty mikä tehty.

    Itse ainakin toivoisin kovasti, että kisaajat oikeasti käyttäisivät sen tilaisuuden, että he saavat kertoa esityksistään ja puvuistaan lavalla. On jotenkin hyvin yleistä, että kysytään vaikkapa "mikä oli vaikein osa tehdä" tai "miten kauan tekemisessä kesti", mutta paljon mielenkiintoisempiakin aiheita olisi. Miksi lähdit kisaamaan, mistä tälläinen esitysidea, miten lavasteet on tehty. Moni, jolta olen kysynyt mitä haluttaisiin nähdä ja kuulla kisoissa, on sanonut, että olisi mukava tietää hiukan esityksen ja asujen alkuperästä. Mistä idea lähti, miten sitä kehiteltiin ja niin edelleen. Varmasti myös esityksen tarinan avaaminen, kuten mainitset Rock Leen esityksestä, olisi yleisön mieleen. Harmittaa näin jälkiviisastuneena, etten esittänyt omia kysymyksiä esityksistä, koska ehkä sitten juonto olisi ollut ei-ihan-niin-väkinäinen. Ehkä ensi kerralla sitten, jos sellaista tulee!

    Itse taas en välttämättä jättäisi kokonaan tarinaa juonnon taustalta pois. Se tuo omanlaistaan hupia ja fiilistä ylläpitävää sisältöä kisoihin, jos sen vain saa onnistumaan. Kisat ovat kisaajille kisat, mutta yleisölle ohjelmaa. Yleisö tulee katsomaan hienoja esityksiä, ei kisaamaan palkinnoista kisaajien kanssa. Minusta on vain mukavaa, jos koko ohjelman onnistumista ei lasketa pelkästään kisaajien niskaan. Toisekseen en itse pidä siitä, että juontaja on vain ilmoittamassa kisaajat ja kysymässä yleensä hyvin samankaltaiset kysymykset kaikilta. Se ei nostata ainakaan omia fiiliksiäni mitenkään, kun olen katsomassa kisoja.

    Omassa juonnossani homma kaatui aikalailla siihen, että toteutus kusi ja kovaa, ja tästäkin voin tottakai syyttää vain itseäni. Tekniset epäonnistumiset jaan Ilonan kanssa, koska emme kumpikaan tajunneet kuin vasta jälkeenpäin, etteivät propit näy vasemmalle parvelle, mutta sisällöstä olen yksin vastuussa. On vaikeaa löytää tasapaino siihen, miten paljon tarina ja kisaajat ovat esillä. Lörpöttelijä kun olen niin saatan selittää ummet ja lammet enkä edes huomaa miten aika tikittää menemään.

    Ja vielä kerran, kiitos oikeasti ihan hirveästi että jaksoit kirjoittaa palautetta etkä vain jättänyt asiaa roikkumaan sanoihin "en ollut kovin tyytyväinen". Ilman palautetta on hankala kehittyä, kun ei välttämättä huomaa joitakin epäkohtia itse : D

    VastaaPoista